Time flies.. - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van SofieAfrika - WaarBenJij.nu Time flies.. - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van SofieAfrika - WaarBenJij.nu

Time flies..

14 April 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Weer een korte update over mijn avontuur in Zimbabwe. Ondertussen zijn de drie weken bijna om. He tis echt waar; Time flies when you´re having fun. Het gaat zo snel voorbij, kan niet geloven dat ik over paar dagen al in Nambibie zit. Maar ik zal kort vertellen wat er allemaal gebeurd is.
Week 2. Maandagochtend zijn we naar een pre school gegaan(0-6 jaar). Superlieve kindjes. We hadden balonnen mee genomen, was nogmaals groot succes. Er waren 2 nieuwe verlegen kindjes maar doordat ze ook ballon wilden, gingen ze gelijk samen met de anderen ermee spelen. Daarna nog buiten gespeeld, tekenles gegeven, gedanst en gezongen met de kids. We hebben ze zelfs de Macarena geleerd. Zimbabwe is gelovig, maar hier merkte ik het voor het eerst in een kleine kring; alle liedjes gingen over god en er werd veel gebeden gedaan met zn allen. De lerares gaf ons een rondleiding door het kleine schooltje midden in de township chinotimba. Ze hadden 4 lokalen maar kan er maar 1 gebruiken. De anderen lokalen zijn te gevaarlijk doordat de plafonds door de regen van het regenseizoen zijn ingestort of op het punt staan in te storten. Het tekenlokaal staat ook op het punt van instorten maar die gebruikt ze nog omdat de kids tekenen zo leuk vinden, maar maximaal dan 10 minuten. Overheid geeft geen geld en ouders kunnen het al nauwelijks betalen (iets van 20 dollar per maand) dus kunnen ze het niet laten repareren. Nu rond 20 kids hier.
Maandagmiddag gamedrive gedaan. We zagen giraffen met allemaal vogeltjes op hun nek. Dat doen ze dus blijbaar, omdat de vogeltjes gaan piepen als ze leeuw zien?? Verder hoorden we apen heel hard roepen. Dit doen ze om anderen te waarschuwen voor leeuwen of luipaard in de buurt. Wij natuurlijk helemaal blij en gingen op zoek naar de leeuw of luipaard. Na halfuur de sporen gevolgd te hebben, uiteindelijk niks gevonden.. Maar was wel grappig om mee te maken.

Dinsdagochtend weer naar het Old Peoples Home gegaan. Weer alle mensen even langsgegaan, in de tuin gewerkt, schoongemaakt. Daarna hebben we kerkdienst bijgewoond. Dat is in de gezamelijke ruimte met een pastoor die langskomt. En iedereen komt daar altijd heen, inclusief alle ouderen. Bijzonder om mee te maken. Veel gebeden om hun families te zien of dat ze gaan weten dat ze hier zijn. Ook werd er bij de vrijwilligers stilgestaan, dat onze wekelijkse bezoekjes zoveel voor ze betekent. Niemand kijkt naar ze om, zelfs de mensen die naast het gebouw wonen komen nooit langs. En dat jullie dan met auto hiergeen komen, speciaal voor hen om een praatje te maken en interesse tonen, daardoor voelen zij zich weer gezien en in feite levend. Dus voor ons lijkt het zo iets simpels maar was mooi om te horen dat ze er zo van genoten.
Dinsdagmiddag weer Kids Club. Hier herken je wel kids van bijvoorbeeld de pre school die dan smiddagd naar Kids Club komen en je herkennen .Ik had bellenblaas meegenomen. Hele middag `bellen`gevangen met die te schattige kids. Geslaagde middag.
Woensdagochtend vroege ochtend. 5:15 opgestaan om mijn Camebridge resultaat te checken dat online stond; GEHAALD!! 5:45 weg voor de Sunrise bij de rivier. Supermooi, daarna naar Golf Course geweest. Da tis echt een golfbaan die dagelijks gebruikt wordt, maar er lopen allemaal dieren op, zoals waterbok, impala, baboons, everzwijn. Grappig om te zien. Om 8 u naar een schooltje waar we weer computerles gingen geven. Nu hadden ze alleen een toets, maar hadden van te voren al voor iedereen certificates gemaakt em versierd met stempels em stickers. Dus of ze nou 1/15 punten hadden of 12/15(echt deze grote verschillen waren er), ze kregen allemaal certificaat en waren er super trots op.
Woensdagmiddag Reading club. Dat is begrijpend lezen in het Engels. Toen we aankwamen waren ze vergeten dat we kwamen em kids waren al naar huis. Afrikaanse communicatie.. Maar ook Afrikaanse oplossing ;). Kids zijn altijd buiten aan het spelen, dus na 10 minuten alsnog halve klas bij elkaar getrommeld. De kids willen supergraag leren lezen dus alsnog Reading club gedaan.
Savonds weer sunsetdrinks gedaan met prachtig uitzicht. We zagen zelfs olifanten naar het water komen met impalas. Die konden we dan gewoon bekijken vanaf het terras met onze cocktail ;). Gaaf!
Donderdagochtend zijn we naar nieuwe school gegaan waar ze project starten om kennis te maken. School was wederom in middle of nowhere, sommige kinderen lopen wel 16 km per dag om naar school te gaan! Ze hadden nog te weinig klaslokalen dus 2 klassen per lokaal met 1 leraar. Ze hebben aan elke kant van de klas 1 krijtbord, dus eerst gaat de leraar aan de ene kant uitleggen em kijken de kinderen van die klas, daarna gaan die buiten huiswerk maken em legt de leraar aan de andere krijtbord klas uit de andere stof em zo wisselen ze elkaar af. Het is goed systeem, maar natuurlijk zonde dat ze nog niet genoeg geld hebben voor het andere gebouw. Kinderen hebben gezongen em gedanst van elke klas dus hele show hebben we gekregen (veel gelovige liedjes maar ook hoofd schouder teen em kleine ster). En we hebben veel soort riet leren eten als je dan de buitenkant em schors ervanaf haalt, is het binneste heel zoet. Dus iedereen eet dat. Het was oprecht lekker!
Donderdagmiddag hebben we Lion walk gedaan. Wederom geweldig!
Vrijdag weer Reading club maar er waren aantal die niet konden lezen at all, dus die heb ik mee genomen en zijn we galgje gaan doen met de simpelste woorden zoals fish daddy enz.. Ze vonden het superleuk. Ze hebben ook supergrote posters hangen van bepaalde landen zoals Nederland, dus ze wisten meteen van de vorige keer dat ik van Neerland was, wat onze vlag is, Sinterklaas, molens em andere weetjes. Leuk om te zien dat ze dat dan onthouden em er alles over willen weten.
Vrijdagmiddag Village tour gehad, heel cool! We zijn naar een echt Klein drop/homestate geweest met hutjes van klei en takken om te kijken hoe ze er leven. Zelf SadZa gemaakt! En geprobeerd om zware dingen met je hoofd te tillen. Hele aardige mensen em leuk om een keer echt in zo een dorp te zijn em alles zelf te proberen te doen.
Zaterdag zijn we met zn allen naar de Kids Club gegaan (ong 10 vrijwilligers). Dat was leuk, omdat door meer vrijwilligers kon je beter met een paar kinderen spelen ipv dat iedereen je aandacht wilt. Veel gekaart em gekleurd met de kids. We hebben opnieuw SadZa gemaakt als lunch voor ze. Daarna weekend!
Zaterdag verder rustig gechillt.
Zondag hebben we Microlight vlucht gedaan! Over de Vic Falls em de Zambezi rivier. Het is de simpelste versie van een vliegtuig; 2 vleugels, geen muren of iets, 2 stoeltjes, propellor em plek om te zitten. Na 2 uur te moeten wachten (voor ritje van 15 minuten), door gedoe met betaling via het bureau, mochten we echt gaan doen. Het was echt een superervaring! Maar ook wel eng hoor, vooral het gedeeltje dat je opstijgt em dat je bochten maakt want dacht hele tijd dat ik eruit zou vallen zonder ook maar iets van een raam. Maar dat uitzicht... Magnifiek. Over the Falls, Zambia en Zimbabwe, Zambezi rivier en deel van het nationaal park. We konden zelfs olifanten em nijlpaarden zien!! Je mocht nul fotos maken, want ze waren bang dat je het liet vallen maar je werd wel gefilmd met GoPro die aan de vleugels zat dus heb er wel film van. Maar ervaring om nooit meer te vergeten!
Laatste week is alweer begonnen. Het is rare week want alles ga je voor de laatste keer doen.
Maandagochtend weer naar Reading Club gedaan op andere school. Eerst van alle kinderen het niveau getest em daarna tekst behandeld per niveau. Ondanks dat het vakantie is deze week, komen de kinderen graag naar Reading Club (total anders dan in NL ;)). De kinderen weten hoe belangrijk het is om te lezen voor later, en daardoor willen ze alles doen om beter te worden. En paar klassen hebben leestest na de vakantie haha.
Maandagmiddag Gamedrive gedaan. Weer veel gezien. Ook zijn maandag weer nieuwe mensen gekomen, een koppel uit Australie, man uit Malta em vrou uit engeland. Allemaal wel oud.. Maar aardige mensen
Dinsdag old peoples home voor laatste keer. Ga die vrolijke oudjes nog missen. We hebben geholpen met schoonmaken, in de tuin gewerkt en een afscheids ronde gedaan met veel fotos.
Dinsdagmiddag naar de Kids Club geweest, was weer gezellig. Veel getekent em vonden de stickers geweldig die ze kregen voor een mooie tekening.
Savonds uiteten geweest omdat het volle maan was met uitzicht op de brug van the Falls, werkelijk prachtig. Toen we naar huis reden olifant gezien. Ik vergeet deze dingen vaak op te schrijven maar die gebeuren vaker! Dat je naar huis rijdt, em halve boom op de weg ligt dan weet je dat er olifanten waren of verse leeuwensporen zien is niet ongewoon. Maar toen dus echt olifant gezien, ging wel snel weg toen we langsreden. Trouwens, met dit prachtige uitzicht van de volle maan had had de autralische jongen het meisje tem huwelijk gevraagd. Ze zei já!!! Hoe romantisch kan je het hebben, alle meisjes beetje jaloers haha.
Woensdagochtend Lion Walk gedaan, em nos programma smiddags ging niet door toen dus nog een Lion Walk gedaan. Maar dat gaat echt nooit vervelen hoor. Prachtige beesten em daar dan zo dicht bij mee lopen em aaien.
Donderdag zijn we hele dag naar Chikamba geweest, 2 uur heen em terug. Op heen weg veel giraffen gezien langs de weg. Daar toen in verlaten stad ontbeten. Daarna naar school gegaan em hadden hele show voor nos voorbereid, weer super. Ze bedanktten nos nog, em lieten zien wat er door de vrijwilligers gebouwd is zoals toiletten van steen, voetbalveld, klaslokaal, huis voor leraren. Een van de projectleiders is hier. Opgegroeid dus die kreeg het wel moeilijk. Maar leuk om te zien wat er mede door nos gebouwd wordt em dat het echt goe besteed wordt. Heel leuk. Daarna hebben we the chief ontmoet. Een hutje van klei heet een hut, die van een familie bij elkaar heet een homestate, 5-7 homestates heet een village met een villagehead. 5-7 villages heten Ward met headman em weer 5-7 wards hebben chief als hoofd. (moet je nagaan over hoeveel mensen the cief de baas is). Em wij mochten dus bi de chief op bezoek. Moesten wel allemaal lnage rok aan, schouders bedekt want is erg traditioneel. Wel lekker afrikaans want moesten uur op hem wachten maar daarna mochten we langs komen. Hele aardige man. Hij woont in `paleis`wat eigenlijk gewoon huis van steen is maar voor daar een paleis. Em apart hutje om mensen te ontmoeten. Hij speelt beetje rechter over ruzies, maar iedereen kan altijd naar echt rechter gaan als ze niet eens zijn. Hij is ontzettend aardig en voor wij weten eerlijk, (vorige was heel corrupt, drankjes drinken avond van te voren met een bepaalde kant). Bijzonder om mee te maken. Daarna 2 uur weer naar huis.
Vrijdagochtend hebben we voor old peoples home een paasontbijt gemaakt. Sochtends boodschappen gedaan, eiren bacon tomaat sap.. Daar gekookt in huisje met intens veel rook em iedereen naar de gezamelijke ruimte laten komen. Allemaal lekker ontbijtje met muziekje gehad. Je merkte dat ze het geweldig vonden em er echt van genoten. Missie geslaagd! Superleuk om te doen. Daarna hebben we ze afgezet bij een sportdag van het dorp, waar ze uitgenodigd waren om te kijken. Dat had een amerikaanse organisatie dzt geregeld dus overal teamd van kinderen tot ong 12 jaar em met allemaal andere vrijwilligers. Zag er leuk uit, wij gingen weer terug want vrijdagmiddag gaan we kamperen in het nationale park!
Daarom deze korte update want moet mijn spullen pakken.
Laatste weekend wordt ontzetted druk. Morgen nog Kids Ckub (laatste activiteit hier...) Em daarna Gorge Swing (variatie op bungee jumpen..) em lekker nog de stad in. Zondag hele dag naar Botswana voor safari. Dan zit mijn tijd hier erop em is het tijd om naar Namibie te gaan!
Ik vond het hier heerlijk. Het zijn indrukwekkende weken geweest. Zimbabwe politiek blijft onwerkelijk, maar hoe arm de mensen ook zijn, het zijn de liefste e vrolijkste mensen ooit. Je merkte armoede veel met kapotte schoenen, geen tanden, geen paspoorten, geen mobiel of computer ooit gezien, geen geld voor schoolkleding, plantenbakken van plastic flessen net als sproeiers em de huizen die er niet uit zagen of veelste klein voor de mensen die er woonden. Maar voel me verveerd dat ik hier voor deze tijd het land mocht leren kennen en te helpen in the townships, veel verschillende dingen mogen doen.
In Namibie bem ik 6 weken niet bereikbaar, soms internetcafe maar ga waarschijnlijk dus geen updates online. Ik zal proberen wanneer ik kan wat te laten horen van mezelf.
Lots of love,
Sofie

• 14 April 2017 - 17:38

Irene:

Wat een geweldig verslag weer! Zo kunnen we een klein beetje inleven in al jouw avonturen, maar straks met jouw foto's zal het nog indrukwekkender zijn.
    Geniet van elke dag!!!